1Vermogensbeheer werkt aan uw vermogen. Een optimaal rendement dat aansluit bij uw situatie en wensen. Persoonlijk, doelgericht en tegen een eerlijke prijs.
1Vermogensbeheer is een eigentijdse beleggingsonderneming

Met een gespecialiseerd team beheren we vermogens voor onze klanten: vermogende particulieren, ondernemers, families, stichtingen en kerkgenootschappen. Zij weten dat wij over hun portefeuille waken en dankzij onze unieke investeringsmethodiek kansen weten te herkennen. En voor hen te benutten.

Laat uw vermogen werken

We beleggen volgens onze geheel onafhankelijke investeringsmethodieken waarbij we zorgvuldig zoeken naar een gezond evenwicht tussen risicospreiding en het te behalen rendement. Met een spaarrente op nul, maar wel inflatie en vermogensbelasting weten wij hoe belangrijk het is dat uw vermogen voor u werkt. Met 1Vermogensbeheer heeft u een waardevol partner die u echt begrijpt.

Responsive image
U bent welkom

Wilt u weten wat 1Vermogensbeheer voor u kan betekenen en kosteloos een groeiplan op maat ontvangen? We gaan graag met u in gesprek.

Bij u thuis of bij ons op kantoor.

Benieuwd hoe 1Vermogensbeheer voor u zal beleggen? Doe de profielscan en ontvang uw persoonlijke beleggingsplan.


JIM TEHUPURING

Waar meer van is, wordt minder waard

25 Jul 2020 — De Telegraaf Column

Wij Nederlanders hebben €385 miljard op de spaarrekening gestald (bron:DNB). Een recordbedrag staat daar te verpieteren. Immers, spaarrente is iets uit het verleden. Sommige mensen vinden het onrechtvaardig dat banken geen rente meer betalen. Banken valt echter weinig te verwijten. Er is geld in overvloed en de bank zit daarom helemaal niet op uw geld te wachten. Maar wat veel erger voor u is dan die rente; het geld dat we bezitten wordt almaar minder waard. Er komt namelijk steeds meer van. Dat proces is in gang gezet na de kredietcrisis. Geld in de markt pompen bleek de oplossing om de economie draaiende te houden. Met de coronacrisis hebben centrale bankiers dit middel op ongekende schaal ingezet en de geldhoeveelheid tot in extrema vergroot. Collega Marco Knulst vergeleek het treffend met het monopoly-spel. Aanvankelijk vergt de aanschaf van de Kalverstraat een immense investering. Maar naarmate het spel vordert en er steeds meer geld in omloop komt betaal je een uurtje later lachend een tonnetje om er een hotel neer te zetten. Dat is wat er de afgelopen jaren in ons financiële systeem gebeurde. En denk maar eens aan dat tonnetje. Wie begin deze eeuw honderdduizend euro had, was echt wel kapitaalkrachtig. Maar is dat in 2020 ook nog zo? Een andere vergelijking: een modaal inkomen ligt op €2800 per maand. In 1970 was dit €425. De rijkdom die we denken te hebben is dus vooral optisch. Een cijfer. In praktijk wordt ons vermogen hard aangetast door geldontwaarding. Die geldontwaarding komt goed tot uiting in de zilverprijs. Zilver is een schaars goed en kun je niet bijdrukken. Een kilootje zilver koste deze week dik €600. 5 jaar geleden was dat €400. En 20 jaar terug nog geen €200. Het zilver is niet zozeer duurder geworden. Het is vooral de euro die minder waard werd. U hebt mede daardoor misschien meer geld, maar bent niet perse rijker. Om het geldontwaardingsproces tegen te gaan zul je moeten investeren. En bij voorkeur in ‘dingen’ die schaars zijn. Die behouden hun waarde of genereren zelfs rendement. Ik geef toe. In een situatie waar geen rente is en wel inflatie is dat een uitdaging. Maar eigenlijk geldt vooral: alles beter dan die spaarrekening. Met vriendelijke groet, Jim Tehupuring

Lees verder

LAURENS TABAK

Tesla naar $5000?!

22 Jul 2020 — Opinie

Tesla is waarschijnlijk één van de meest controversiële bedrijven op de beurs. Collega Jim werd er dit weekend over geïnterviewd door het FD en het aandeel 'leeft' onder veel beleggers. De hoogste tijd om hier wat meer uitgebreid bij stil te staan. Het bedrijf heeft meermaals productieproblemen ondervonden en het heeft verschillende conflicten met de SEC (Amerikaanse beurswaakhond) gehad. Desondanks bleef de aandelenkoers de afgelopen maand omhoogschieten. Misschien wel tot bizarre hoogte. Tesla is meermaals bekroond tot het ''meest geshorte aandeel'' van de aandelenmarkt, maar de laatste tijd is het nog interessanter geworden. Het aandeel steeg de afgelopen maand met ongeveer 80%! Dit betekent dat Elon Musk nu vermogender is dan Warren Buffet. Wellicht nog merkwaardiger: Tesla is met een marktwaarde van $300 miljard momenteel het meest waardevolle autobedrijf ter wereld. Een van de redenen waarom mensen momenteel zeer veel aandacht besteden aan Tesla is de speculatie dat het aandeel binnenkort zal worden toegevoegd aan de S&P 500 index. Dat zou betekenen dat het aandeel potentieel nog veel verder zou kunnen stijgen. Maar waarom is de koers van Tesla in de afgelopen maand zo hard gestegen? En kan het nog hoger? Veel mensen kopen op dit moment het aandeel Tesla in de verwachting dat het wordt toegevoegd aan de S&P 500. En als dat eenmaal het geval is, is de sky de limit. Of toch niet? Allereerst enige achtergrondinformatie. De S&P 500 vertegenwoordigt de top 500 van beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten. De S&P 500 is de meest aangehouden index op pensioenrekeningen. Zelfs Warren Buffet zegt dat de meeste beleggers het beste rendement behalen door te beleggen in een indexfonds, zoals de S&P 500. De geschiedenis heeft aangetoond dat maar heel weinig beleggers daadwerkelijk beter presteren dan de S&P 500, over een periode van 20 jaar. Vorig jaar was de helft van al het belegd vermogen in de Verenigde Staten geinvesteerd in indexfondsen, wat neerkomt op 4,3 biljoen amerikaanse dollars. Dit geeft aan hoe groot indexfondsen zijn. Zodra een bedrijf wordt toegevoegd aan de S&P 500 zal het aandeel automatisch stijgen, omdat er zoveel wordt belegd in indexfondsen. Al deze fondsen zullen dan dit bedrijf moeten toevoegen. De vraag naar het aandeel neemt toe en dus stijgt de koers. Dat is waarom veel mensen verwachten dat het aandeel Tesla omhoogschiet, indien het wordt toegevoegd aan de S&P500. Om deze reden probeert men dit aandeel nu te kopen, voordat dit gebeurt. Wat zijn de eisen om toe te treden tot de S&P 500? Het bedrijf moet een marktkapitalisatie hebben van ten minste 8,2 miljard dollar. Hieraan voldoet Tesla ruim. Sterker nog, Tesla is momenteel zelfs waardevoller dan 95% van de bedrijven die momenteel in de S&P 500 zitten. Het hoofdkantoor moet gestationeerd zijn in de VS, wat Tesla met het hoofdkantoor in Californië heeft. De IPO (beursgang) moet minstens een jaar geleden zijn, wat ook het geval is bij Tesla aangezien het in 2010 naar de beurs ging. De enige vereiste waar Tesla tot op heden niet aan heeft voldaan: het resultaat (lees: de winst) van de voorgaande vier kwartalen dient positief te zijn, evenals het meest recente kwartaal. Tot dusver heeft Tesla drie winstgevende kwartalen gehad, en het vierde kwartaal staat gepland op 22 juli. Dat is deze week. Dit betekent dat als Tesla winst boekt op 22 juli het in aanmerking komt voor opname in de S&P 500. Het voldoen aan bovengenoemde basisvereisten betekent echter niet dat Tesla automatisch wordt opgenomen in de S&P 500. Er is een commissie van negen leden die elke maand bijeenkomt om te stemmen en te bespreken welke bedrijven in de S&P500 moeten worden opgenomen. Dat betekent dat indien Tesla op 22 juli winst blijkt te maken, het aan de stemmen van deze negen personen is om te beslissen of Tesla daadwerkelijk wordt opgenomen in de S&P 500 of niet. S&P 500: De gevolgen voor de aandelenkoers Ik heb bedrijven onderzocht die in het verleden zijn toegevoegd aan de S&P 500. Als een aandeel aan een index wordt toegevoegd dan wordt dit van tevoren aangekondigd. Dit laat enige tijd over voor individuele beleggers om dit betreffende aandeel te kopen, in de hoop snel winst te kunnen maken, nog voordat deze daadwerkelijk aan de index wordt toegevoegd en de vraag mogelijk echt toe neemt. De geschiedenis toont aan dat aandelen daadwerkelijk in waarde stijgen zodra bekend wordt gemaakt dat het wordt toegevoegd aan een index. Maar ook dat zodra het daadwerkelijk aan de index is toegevoegd de vraag naar het aandeel afneemt. Als gevolg hiervan daalt de aandelenkoers en keert het terug naar ''een nieuw normaal''. Een aankondiging van de opname van een aandeel in een index heeft in de meeste gevallen een positief effect op de aandelenkoers op de korte termijn. Op de lange termijn blijkt echter dat het toevoegen van een aandeel aan een index geen permanent effect heeft op de aandelenkoers. In feite heeft het verleden aangetoond dat een aankondiging meer doet met de prijs van een aandeel dan de toevoeging aan zich. Na ongeveer twee maanden keert het aandeel terug naar waar het eerder was. Sommige mensen geloven dat Tesla al is geprijsd om te worden toegevoegd aan de S&P 500, waardoor de aankondiging niet zoveel effect zal hebben op de aandelenkoers. Dat betekent echter niet dat een eventuele toevoeging aan de S&P 500 niet significant zal zijn voor Tesla. Als Tesla wordt toegevoegd aan de S&P 500, bij een actuele waardering van 250 miljard dollar, zal het afgerond 1,5 procent van de volledige S&P 500 uitmaken. Conclusie Zoals meerdere malen aangetoond presteert Tesla op geen enkele manier volgens een standaardwaardering. Zo handelt het aandeel nu op 200 maal de verwachte winst van 2021, waar je bijvoorbeeld voor BMW nog geen 10 keer de verwachte winst betaalt. Qua marktwaarde is Tesla met $300 miljard evenveel waard als BMW, Daimler, Volkswagen (dat is ook Audi, Lamborghini, Seat, Skoda, Porsche) en Toyota samen. Maar wat is het aandeel dan eigenlijk waard? Zo heeft aan de ene kant heeft ARK-investments onlangs haar prijsdoel van Tesla verhoogd naar 7000 dollar(!). Terwijl aan de andere kant JP Morgan het koersdoel van Tesla juist verlaagde naar een verbazingwekkende 295 dollar. Belangrijk om te begrijpen is dat Tesla veel meer is dan alleen een autofabrikant. Het is eigenlijk een mix tussen een Tech bedrijf en een energiebedrijf dat zonnepanelen en batterijen ontwikkelt. Het is vrijwel onmogelijk om Tesla te vergelijken met een andere autofabrikant, daarom is het erg moeilijk om Tesla te waarderen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat Elon Musk veel trouwe volgers heeft die hem geloven en steunen, ongeacht wat Elon Musk doet. Erkend moet worden dat dit van onschatbare waarde is. Persoonlijk vind ik de prijsstijging van Tesla van de afgelopen maand niet gerechtvaardigd. Want hoewel het misschien wel meer een tech-aandeel is, het is ook een bedrijf dat omgeven is met automotive risico’s. Beleggen in Tesla is op dit prijspunt en bij het huidige koersverloop risicovol. Vanuit die overweging, maar ook vanuit waarderingsmaatstaven behoren ik en mijn collega’s bij 1Vermogensbeheer niet tot de groep die denkt dat Tesla doorstoomt naar $5000. Indien u er wel voor kiest om het aandeel Tesla in portefeuille te nemen houd dan vol met de verwachting dat u ook echt in het bedrijf gelooft en dat u het voor lange termijn zult behouden. Tesla is het type aandeel dat mogelijk met 50 procent in een maand kan dalen, evenals andersom. Hoe dan ook, wees voorbereid op een wilde rit, indien u het aandeel in portefeuille heeft. Disclaimer Laurens Tabak is verbonden aan 1Vermogensbeheer.nl en heeft zowel zakelijk als prive geen positie in Tesla. De informatie in deze column is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een beleggingsaanbeveling. Iedere belegging die u overweegt, dient u te toetsen aan uw persoonlijk profiel.

Lees verder

OPINIE

Is Tesla een bubbel?

18 Jul 2020 — Fd Artikel

Financieel Dagblad, 18 juli 2020 De spectaculaire opmars van Tesla maakt beleggers enthousiast, maar sommige analisten zoeken tevergeefs rechtvaardiging voor de hoge waardering van het aandeel. Hieronder leest u de reactie van Jim Tehupuring van 1Vermogensbeheer: Tesla behoort inmiddels tot de gevestigde orde en kan nog veel marktaandeel winnen. Maar waar ik Tesla op $400 al duur vond, en op $1000 belachelijk geprijsd, kan ik de koers van $1500+ nu alleen maar als volkomen irrationeel betitelen. De beurswaarde van Tesla is momenteel twee keer zo hoog als die van BMW, Volkswagen Group en Daimler samen. Zij verkopen bij elkaar jaarlijks voor ruim €500 miljard aan auto's. Als je denkt dat Tesla ook voor €1000 miljard per jaar kan verkopen (tegen €25 miljard nu) en er straks ruim zoveel Tesla's als Audi's, VW's, Mercedessen, Porsches, Seats en BMW's samen rondrijden, dan is de beurskoers te rechtvaardigen. Tesla is een techbedrijf, maar opereert in de automotive-sector, met automotive-risico's: hoge concurrentie, lage marges en conjuctuurgevoelig. Maar ik weet ook dat je niet tegen de stroom in moet zwemmen. Elon Musk tovert geregeld een nieuw konijn uit zijn hoed en voor je het weet zit je zelf in een 'short squeeze'.

Lees verder

1Vermogensbeheer verzorgt regelmatig analyses voor

RTL Z
FD
Telegraaf
BNR
1Vermogensbeheer

Brediusweg 19

1401 AB Bussum

035-740 0250
info@1vermogensbeheer.nl
dienstverleningsdocumenten · privacyregelement