Vragen? Bel: 035-740 0250

Misleidend?

Jim Tehupuring, De Telegraaf column.

Staatsbedrijf ABN Amro heeft iets nieuws bedacht: hebberige particulieren interesseren om te gaan beleggen. Dat gaat uiteraard gepaard met een gelikte, misschien wel misleidende commercial.
4 stelletjes gaan wandelen in het bos. Een mannetje legt even uit dat je veel beter kunt gaan beleggen nu de rente zo laag is. Neerbuigend vertelt hij dat beleggen risico’s met zich meebrengt, maar dat hij ‘niet vies is van wat risico’. Zelfvoldaan stappen hij en zijn vrouw vervolgens in een klassieke sportwagen. De andere stelletjes lopen verbouwereerd naar hun een burgerlijke middenklassers.

Ik kreeg bijna het gevoel dat we tien jaar terug gingen in de tijd. In 2007 waren het nog Frisia Financieringen en postkrediet (DSB-dochters) die op TV stelletjes voorbij lieten komen met nieuwe badkamers, keukens en dakkapellen. Simpeltjes geregeld via een formuliertje waarmee je zonder problemen €20.000 kon lenen tegen woekerrentes. We kennen de gevolgen en Nederland was boos op DSB.

De dakkapel van DSB maakt nu plaats voor een klassieke sportwagen in de ABN Amro-reclame. De zelfingenomen veertiger steekt zijn vrienden hiermee heerlijk de loef af. En met succes want de anderen worden hebberig en iemand vraagt zich af of ze niet het spaargeld van zijn vrouw kunnen aanwenden om te beleggen. Want wie wil er nou niet zo’n mooie sportwagen? Ik had niet verwacht dat staatsbank ABN Amro zich tot dit niveau zou verlagen.

Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben zelf een groot voorstander van beleggen. Wie de stap naar de beurs maakt moet dat alleen doen op reële gronden en verwachtingen. En ergens wat spaargeld opduikelen omdat je denkt op de beurs even een sportwagen te kunnen verdienen past daar totaal niet bij.

Jim Tehupuring