Vragen? Bel: 035-740 0250

Tesla: het einde nabij?

Jim Tehupuring, De Telegraaf column.

Onderstaand is pijnlijk voor Tesla-believers. Sorry. Als belegger dien je echter altijd objectief te kijken naar de business case. En die rammelt bij Tesla. Dit bleek wederom uit de kwartaalcijfers van de autobouwer. Dramatisch. Net als de beurskoers.  Tesla was in december op de beurs $67 miljard waard, gisteren de helft.

Natuurlijk, Tesla ontketende een revolutie binnen de auto-industrie. Op het vlak van elektrisch en autonoom rijden gaat Tesla voorop en het design van de auto’s is absoluut onderscheidend. En voor de meeste mannen niet onbelangrijk: wie een Tesla bezit, geniet enige status.

Tesla (willen) rijden gaat daarmee gepaard met een zekere mate van emotie. De grootste vijand van de belegger. Want naast visie op ontwikkelingen en trends, dient de belegger vooral te kijken naar harde cijfers. En bij Tesla zijn de cijfers hard. Keihard. Zo viel de kwartaalomzet 16% lager uit dan verwacht en leed de autobouwer een verlies van meer dan $700 miljoen in 3 maanden. Met de bodem van de kas in zicht haalde Tesla noodgedwongen $2,4 miljard op, waardoor de totale schuld nu $13 miljard bedraagt. De effectieve rente op Tesla-obligaties is inmiddels 9,5%, wat aangeeft hoe het met het vertrouwen onder beleggers gesteld is.

De vraag naar Tesla’s neemt af. Wat het bedrijf gisteren noopte de verkoopprijzen voor haar Model 3 in China met 13% te verlagen. CEO Elon Musk luidde intern de noodklok en meldde dat Tesla fors in de kosten moet snijden. Om de koersdaling te stoppen ‘lekte’ er deze week een mail waarin hij aangeeft dat productie en bestellingen inmiddels wel op het gewenste niveau zouden liggen.

Wil je graag geld uitgeven aan Tesla? Koop dan vooral zo’n auto, maar wees voorzichtig met het aandeel. Die kunnen wel eens veel harder afschrijven dan welke auto ook. Je hoeft namelijk geen doorgewinterde belegger te zijn om te begrijpen dat een combinatie van hoge schulden, hoge kosten en te weinig omzetgroei een gevaarlijk bedrijfsmodel is.

Ik vraag me daadwerkelijk af of Tesla in haar huidige vorm kan overleven, of dat het merk uiteindelijk noodgedwongen opgaat in een andere autobouwer.

Met vriendelijke groet,

Jim Tehupuring