Vragen? Bel: 035-740 0250

TomTom nog lang niet uitgenavigeerd

TomTom verkeert al een tijdje in zwaar weer. Het bedrijf dat groot werd in navigatiekastjes, lijkt aan alle kanten ingehaald te worden door de technologische ontwikkelingen en de concurrentie. Toch ziet Hoofd Beleggingen Albert Jellema het aandeel wel zitten.

‘Is TomTom uitgenavigeerd?’, vraagt Albert Jellema zich af. Als je kijkt naar de koersontwikkeling van de afgelopen twee jaar, zou je zeggen van wel. Die daalde van 11 euro naar 6,50, dankzij een aantal flinke tegenslagen. Maar Albert ziet kansen.

Pitch Albert Jellema

‘TomTom, zeker geen money trap’

TomTom heeft al een tijd te maken met de hard teruglopende vraag naar traditionele navigatie kastjes, terwijl ze daar juist groot mee werden. TomTom zet daarom ‘de parel’ in de verkoop en gaat zich focussen op de automotive-kant, de ‘in-dashboard navigatie’.

In die branche is natuurlijk wel wat aan de hand, vertelt Albert.  Google wordt ook een steeds grotere speler op de navigatiemarkt en een aantal grote contracten van TomTom zijn vervallen. Maar dat zit dus ook in de prijs van het aandeel, dat is op dit moment goed betaalbaar.

Albert heeft er vertrouwen in dat het Nederlandse bedrijf de benodigde innovatiesprong kan maken. Voor technologische voorsprong moet je volgens hem dan ook bij TomTom zijn. Hij tipt het aandeel deze week als ‘value for money aandeel’. “En het is zeker geen value trap.”

Koersverloop TomTom kent vooral flinke dips

Roland Koopman heeft de koers van TomTom er even bij gepakt, en daar zie je vooral veel onrust en flinke dips: “Dat is niet echt relaxt, als je aandelen TomTom hebt.” Maar juist die lage koers van dit moment is waarom het volgens Albert een koopmoment is.

Volgens Albert kunnen we verkoop van de Telematics-divisie voor het einde van het jaar verwachten: “Dat zeiden ze ook in hun conference call.” En als je kijkt naar de waarde van hun kaarten, want daar liggen ze echt voor op de concurrentie, wordt de waardering de komende tijd “flink meer dan de tweehonderdmiljoen die nu op de borden staat.”, denkt hij.

Innoveren betekent ook investeren

Corné is wat voorzichtiger. Hij ziet ook dat TomTom, helemaal als de verkoop doorgaat, goed in zijn cashflow zit. Maar om de concurrentie in te halen moeten ze blijven innoveren, en dus investeren. Met name de benodigde innovaties om concurrerend te kunnen blijven in de markt voor zelfrijdende auto’s, kosten veel geld. En het gaat volgens Corné nog wel tien tot twintig jaar duren voordat die investeringen zijn terugverdiend.

Ook daar heeft Albert een antwoord op. Want TomTom heeft gezegd dat de cash die ze nu, nog voor de verkoop van ‘de parel’ hebben, voldoende is voor de benodigde investeringen. Albert denkt dan ook dat het met die cashflow wel goed zit. De vraag is wel nog of de belegger van de verkoop van de automotive-divisie nog wat extra’s terugziet.

Bron: RTL Z

Mis niets meer van het laatste beursnieuws. Meld u nu aan voor de 1Vermogensbeheer nieuwsbrief!