Vragen? Bel: 035-740 0250

Window dressing

Jim Tehupuring, De Telegraaf column.

We doen ons allemaal wel eens iets beter voor dan dat we zijn. Zeker online. Profielfoto’s, facebookpagina’s en LinkedIn worden naar hartenlust gepimpt. Daardoor lijkt het wel eens of iedereen er beter uit ziet dan jijzelf, erg belangrijk is en echt een topleven heeft.

Ook beursgenoteerde bedrijven laten zich graag van hun allerbeste kant zien. Zeker richting beleggers. Op papier worden cijfers zo gepresenteerd dat het er werkelijk waar fantastisch uit ziet. In het Engels is daar een mooie term voor: window dressing. ‘de etalage mooi stylen’. In geval van een winkel logisch, want met een aantrekkelijke etalage lok je meer kopers. De meeste beursgenoteerde ondernemingen presenteren na elk kwartaal de resultaten aan beleggers. Hoe beter die zijn, hoe meer kopers en hoe hoger uiteindelijk de beurskoers. Die belegger wil namelijk maar een ding zien: winst. Nu bieden boekhoudkundige regels heel veel ruimte om winsten op te vijzelen en zo mooie resultaten te etaleren. Een paar voorbeelden: eenmalige opbrengsten uit de verkoop van bedrijfsonderdelen of panden, herwaardering van bezittingen, waarde van goodwill/merken op de balans, lagere voorzieningen, omzet naar voren halen, trager afschrijven, kosten op de balans activeren of belastinglatenties opnemen.

Het pimpen van winsten kan echter maar tijdelijk. Uiteindelijk komen de harde cijfers wel boven. Als belegger wil je dat moment graag voor zijn, want de aandelenkoers zal dalen. Daarom moet je niet te veel focussen op de winst, maar vooral op cijfers die minder eenvoudig te sturen zijn. Zo geeft het operationeel resultaat (EBITDA) weer wat er daadwerkelijk wordt verdiend met de kernactiviteiten van het bedrijf. Een ander cijfer dat houvast biedt is de Kasstroom:  de totaalsom van al het geld dat de onderneming in en uit gaat. Kasstroom geeft aan of het bedrijf in staat is echt waarde voor aandeelhouders te creëren en of zij zicht hebben op winstdeling.

Dus of het nu gaat om het CV op het LinkedIn of de netto winst per aandeel, je moet altijd kritisch kijken. Iedereen verkoopt zich zo mooi mogelijk en de ‘etalage’ aantrekkelijk maken is niet verboden. Wel misleidend.

Met vriendelijke groet,

Jim Tehupuring